Het nieuwe jaar in Azie - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Priscilla Portier - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar in Azie - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Priscilla Portier - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar in Azie

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

04 Januari 2014 | Vietnam, Xóm Phó

Dag allemaal,

Daar zijn we weer na een week afwezigheid. Ik probeer nu elke week op uiterlijk zaterdag een blog te schrijven, om nog wat regelmaat erin te houden. Dit keer wordt het weer een lange blog, want we hebben een hele hoop meegemaakt.

De vorige keer vertelde ik dat we nogal geradbraakt waren van onze reis, en daarom hebben we die dag zoals gepland heel rustig doorgebracht. We zijn in de avond nog naar de night market gegaan, waar het echt super druk was, maar verder niks gedaan wat het vermelden waard is. De volgende dag hebben we eerst heerlijk geluncht bij een bakkerij waar ze bruine boterhammen verkopen. Wat een genot nadat we dat al maanden niet hadden gehad. Daarna zijn we naar een winkelcentrum gegaan, waar we ook naar de film Frozen zijn gegaan. Ik vond hem het einde en Sebas tolereerde het geheel haha. Vervolgens hebben we een rondje om het meer gelopen waarbij we langs een festival kwamen. Wat er nou precies gebeurde ontging ons. Voor alle Indo's hier; ze deden potje potje vlakbij het festival, ik had bijna meegedaan!

De volgende dag zijn we na het ontbijt/de lunch naar de tempel van de literatuur gegaan. Erg mooie tempel, waar we een rol met handgeschreven Chinese tekens hebben gekocht, waar we heel blij mee zijn! Na het eten hebben we ons vijfde (oeps!) schilderij gekocht.

Op oudejaarsdag zijn we richting Halong Bay gegaan. Daarvoor moesten we super vroeg op en zijn we eerst 4,5 uur in een minibus die kant uit gereden. Na heel weinig communicatie en heel veel wachten gingen we rond twee uur eindelijk aan de lunch. Sebas had inmiddels scheurbuik. Helaas was de hoeveelheid lunch genoeg voor de helft van het aantal mensen aan de tafel, dus we wisten al dat het hele tripje hongerig zou gaan verlopen. Na de lunch zijn we naar super grote en heel mooi verlichte grotten gegaan. Daar nog gewenst voor de oudejaarsloterij, maar het mocht niet baten. Vervolgens zijn we naar een floating village gevaren. Degene die ons de tour had aangesmeerd had aangegeven dat het handig was zelf wat drank mee te nemen naar de boot. Een van onze bootgenoten, Jill, had dit dus ook gedaan. Zij was net wodka op het dek aan het inschenken, toen de bemanning naar boven kwam en zomaar een van de kopjes oppakte, eraan rook, en vroeg "what is this?". Vervolgens volgt er wat discussie en de bemanning begint zelfs te schreeuwen tegen haar alsof ze een vijftienjarig meisje was. Iedereen eromheen begon zich ermee te bemoeien en de mannen van de boot waren nogal intimiderend. Ze schenen te denken dat zij met meer waren dan wij. Uiteindelijk heeft ze de drank moeten terug schenken in haar fles. Je kan je voorstellen dat dit alles voor een hele rare sfeer zorgde op de boot. Uiteindelijk zijn we gaan eten en na het eten begon de reisleiding met karaoke. Over afgrijselijk gesproken, haha, het was echt niet om aan te horen. Daarna ging iedereen dansen en was het heel gezellig. Als verrassing had de reisleiding (niet de bemanning) een taart geregeld, en ze hadden ook gratis biertjes. Om half 12 begonnen we hier vast aan, want anders was hij bang dat we te laat zouden zijn. Vervolgens wensten we elkaar alsnog een minuut te laat gelukkig nieuwjaar. We hebben daar allemaal mensen gekust en handen gegeven die we niet kenden, wat een verbondenheid altijd op dat soort momenten.
De tweede dag weer vroeg op. Deze dag hebben we weer veel gewacht en weinig gegeten :-). We zijn daarna begonnen met een trek naar de top van een berg van 300 meter hoog. Die hebben we, ik ietwat hijgend, gehaald en het uitzicht was subliem. Daarna hadden we vrije tijd in het dorpje Cat Ba. We hebben wat extra's gegeten en we zijn naar een klein strandje gelopen waar we lekker zijn gaan liggen. S avonds zijn we nog even wat gaan drinken in een bar, waar we gepoold hebben tegen een ouder Amerikaans stel en daarna tot veel te laat nog wat zijn gaan drinken met wat mensen van de boot.
De volgende dag helemaal moe weer op tijd op voor een laatste rondvaart door Halong Bay.
Na de lunch zijn we teruggereden naar Hanoi. Daar gegeten en wat gedronken bij een super leuk koffietentje om daarna lekker bij te slapen.

Gisteren hebben we de tempel op het meertje bezocht. Was een super klein tempeltje. Verder hebben we smiddags nog wat meer bijgeslapen en hebben we echt heeeeerlijk Italiaans gegeten! Ook hebben we nieuwe foto's geüpload op facebook (voor degenen die ze nog niet gezien hebben).

Vandaag hebben we een gevangenis gezien die in 1896 is opgezet door de Fransen. Het is bizar om te zien in wat voor een omstandigheden de gevangenen hier moesten leven. Tijdens de oorlog met Amerika was een groot deel van de gevangenis platgelegd en in het resterende gedeelte zie je hoe ze leefden. We hebben weer heerlijk Italiaans gegeten en daarna zijn we naar de hobbit 2 gegaan. Stom open einde weer!!! We zijn de heenweg met de taxi gegaan wat ons 42000 kostte. Sebas pakte 52000 en gaf deze aan de chauffeur. Vervolgens pakt hij zn stapel geld, doet ons geld erbij en rijdt weg. We stonden echt flabbergasted erbij. Gelukkig kunnen we wel lachen om en verlies van 30 cent.

Morgen gaan we vliegen naar Maleisië. Het voelt een beetje als het afsluiten van een hoofdstuk van de reis, wat heel gek is, maar we hebben er ontzettend zin in. We gaan na Kuala Lumpur naar Borneo waar we de oerang oetans gaan zien! Spannend!

Tot de volgende keer!!

Liefs

• 04 Januari 2014 - 18:31

Alies:

Wat klinkt dat allemaal weer heerlijk en avontuurlijk! Er gebeurt altijd wel iets geks. Hebben jullie nog meegedaan aan de karaoke? Dat leek mij ook wel wat.
    Hier regen! Maar nog steeds geen vorst, dus best prima Ik ben net twee weken vrij geweest, heb allerlei leuke dingen gedaan maar ook heeeerlijk gerelaxed.
    Veel plezier nog jullie! Gaaf hoor, oerang oetans!
    Groetjes Alies

• 04 Januari 2014 - 18:32

Iris:

Hebben jullie zelf ook nog meegedaan aan karaoke? Wat een verhaal weer. En dan die terechtwijzing op die boot. Arme meid. Ze zal zich rotgeschrokken zijn. Leuk dat jullie weer zo heel veel gedaan en meegemaakt hebben. Ik moest erg lachen om de afzetter die jullie jullie 10000 niet terug gaf. Heel grappig dat het hier om slechts 30 cent ging. Maar gaat om het principe he, haha :-)

Ik kan me voorstellen dat het voelt als afsluiten als je het ene land verlaat. Gelukkig begint er weer een nieuw, mooi avontuur voor jullie in Maleisië. Ik ben toch zo benieuwd hoe jullie het daar vinden. Ed heeft niet meer gereageerd ivm logeren in Singapore?

Nog bedankt voor de mail met boekingsbevestiging van onze eerste twee nachten in Jakarta. Het grote aftellen is voor mij begonnen!